راه روشــــــــــن

راه روشــــــــــن

بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین(ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
(حضرت امام خامنـه ای)

مبارز کلیپ

همسنگران
همسنگران

رجانیوز

رجانیوز

یا لثارات

رجانیوز

رجانیوز

بیدارباش
محبوب ترین مطالب

سکوت عجیب قالیباف در قبال الگوی انحرافی

| شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۱، ۱۲:۱۸ ق.ظ

مصاحبه تفصیلی با «پیام فضلی نژاد» از پشت صحنه فعالیت ها و هویت مدیران شهر کتاب و ارتباطات معاون فرهنگی آن «علی اصغر محمدخانی» با سفارتخانه های غربی را به همراه گفت وگوی اختصاصی با بهمن دری (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) درباره عملکرد این موسسه فرهنگی و نحوه برخورد وزارت ارشاد با آن را می خوانید.

به گزارش بی باک ، فضلی نژاد معتقد است موسسه شهر کتاب همان سیاستی را دنبال می کند که شبکه جاسوسی «سیامک پورزند» (همسر مهرانگیز کار) قصد پیشبرد آن را داشت، اما با تدبیر نهادهای امنیتی و قوه قضاییه در ابتدای دهه ۱۳۸۰ متلاشی شد. 

همچنین در این گفتگو، فضلی نژاد خاطرات مستند خود را از چهره های پنهان «شهر کتاب نیاوران» مانند «منوچهر انور» (رییس کانون سینماگران پیشرو در عصر طاغوت و مورد حمایت ویژه فرح پهلوی) روایت میکند.

او در انتها با انتقاد شدید از شهردار تهران می گوید: «آقای قالیباف، شهردار محترم تهران در کنار مهندس فیروزان (مدیرعامل شهر کتاب) در این روز به مراسم افتتاح شهر کتاب مرکزی می روند. شیوه عجیبی هم شده که چند چهره موجه مثل آقای دعایی یا برخی روحانیون دیگر را دعوت می کنند؛ آن هم در کنار یک عده کثیر از فعالان مروج سکولاریسم مثل آقای کریم مجتهدی که از بازماندگان نسل ایرج افشار و احسان یارشاطر «بهایی» است. عصاره مراسم این است که کریم مجتهدی می گوید: «این فروشگاه چیزی از فروشگاه های فرانسه کم ندارد.» یعنی الگو رسما اعلام می شود؛ الگوی فرانسوی. اینجا جای موضع گیری شهردار محترم تهران است که رویکرد مقام معظم رهبری، تمدن سازی اسلامی است نه رفتن به سوی الگوی فرانسوی که عین «تهاجم فرهنگی» و از الگوهای «ناتوی فرهنگی» است، اما آقای قالیباف ساکت است و صرفا شنونده! بلکه انتظار این است که ناظر باشد و نه تنها سبب وظیفه اعتقادی شان، بلکه در مقام ایفای وظیفه ذاتی اش بگوید که ما دنبال فرانسوی شدن یک مرکز عظیم فرهنگی نیستیم.»

متن کامل مصاحبه با پیام فضلی نژاد و معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه تقدیم می گردد: 

یکی از اهداف دایر شدن فروشگاه های شهر کتاب پایتخت در شهرداری تهران ترویج فرهنگ انقلابی و اسلامی منطبق با اهداف والای نظام جمهوری اسلامی است. حال سؤال اینجاست که آیا این فروشگاه ها در این جهت قدم برداشته اند؟

پیام فضلی نژاد، عضو دفتر پژوهش های مؤسسه کیهان در ادامه گفت وگوی تفصیلی خود با خبرنگار سرویس گزارش کیهان به رویکرد مقام معظم رهبری در زمینه وظیفه نهادهای عظیم فرهنگی برای تبلیغ آثار منطبق با معرفت و حکمت اسلامی اشاره می کند و می گوید: «دقیقاً در نیمه شهریور 1388 و اوج فتنه سبز، رهبر حکیم انقلاب فرمودند «با شجاعت وارد نقد علوم انسانی غربی شوید.» در سفر تاریخی به قم، حضرت آقا از ضرورت گسترش علوم انسانی اسلامی در حوزه نشر و کتاب و فرهنگ و دانشگاه گفتند. این تاکیدات، برآمده از یک تبیین بود و اینکه حضرت آیت الله خامنه ای در تبارشناسی فتنه پس از انتخابات به ما یک راه روشن را نشان دادند ؛ اینکه، حوادث فتنه را باید حاصل گسترش معرفت سکولار غربی در سطوح حاکمیتی و عرصه عمومی دانست. جای دیگری رهبری فرمودند: این اصلا مطلوب نیست که آثار علوم انسانی سکولار که برخی از گزاره های آنان «ذاتا مسموم» است، ترویج شود.

پژوهشگر مؤسسه کیهان افزود: «با سند اثبات می شود که کار شهر کتاب خصوصاً پس از ایام فتنه سبز، کاری جز بسط علوم انسانی سکولار نبوده است. با عملکرد نهادهایی مثل شهر کتاب است که مطالبات فرهنگی رهبری زمین می ماند و از آن غفلت می شود. وقتی روز 2 دی 1388 (یعنی یک هفته قبل از حماسه 9 دی) شهیندخت خوارزمی که یکی از چهره های سکولار و معلوم الحال است، به شهر کتاب دعوت می شود تا به معرفی کتابی بپردازد که در آن نحوه فروپاشی رژیم های ضدآمریکایی و ضدسرمایه داری معرفی و شرح داده شده است، شما دیگر چه انتظاری دارید؟ وقتی یک سال بعد از این، در 11 اسفند 1389 مدیر فرهنگی سفارت آلمان با معاون فرهنگی شهر کتاب جلسه می گذارند تا فلسفه و ادبیات آلمانی و اروپایی در ایران توسط شهر کتاب ترویج شود و 6 ماه بعد نتیجه آن می شود برگزاری نمایشگاهی با 250 عنوان کتاب فلسفی و ادبی آلمانی در شهر کتاب مرکزی، دیگر چه انتظاری دارید؟ بعد در نظر بیاورید که شهریور 1388 هرتا مولر آلمانی که برنده جایزه ادبیات نوبل شد، دقیقاً با تصریح روی براندازی ایران از راه «جنگ نرم ادبی» همین سیاست را پیشنهاد کرده که اکنون شهر کتاب مجری آن است.»

بنگاه های نشر و پخش کتاب از دهه 1330 که دو بنگاه «نشر و ترجمه کتاب» (زیر نظر احسان یارشاطر بهایی) و «مؤسسه آمریکایی فرانکلین» (با مدیریت همایون صنعتی زاده، جاسوس تابلودار غرب) به راه افتاد، تحت نفوذ و مدیریت جریان های غیردینی و بعضاً معاند بوده است. حتی عده ای معتقدند که مافیای «چاپ آمریکایی» که بازماندگان حزب توده هستند، کماکان بر حوزه نشر مسلط اند.

بازماندگان مؤسسه آمریکایی فرانکین در شهر کتاب
فضلی نژاد درباره حضور بازماندگان و همکاران بنگاه های انتشاراتی- فرهنگی عصر طاغوت در «شهر کتاب» نیز حرف های زیادی دارد. وی می گوید: «از سال 1378 مدیر شهر کتاب نیاوران (زهرایی) را می شناسم، زهرایی به واسط رفاقتش با منوچهر انور، عملا از سیاست های او در یکی از مهم ترین مراکز فرهنگی در قلب پایتخت جمهوری اسلامی پیروی می کند. من زمستان 1380 به ویلای آقای انور در خیابان فرشته برای مصاحبه در پیرامون زندگی اش رفته ام. قبلا شنیده بودم ایشان متهم به بهاییت است، اما مشخص است که منوچهر انور هم رئیس کانون سینماگران پیشرو (با حمایت شخص فرح پهلوی) است و هم تهیه کننده و کارگردان تئاتر ضددینی معروف به «شهر قصه» با همکاری بیژن مفید! ایشان اغلب تا زمان اصلاحات در فرانسه بود و بعد که آمد با شهلا لاهیجی (مجرم کنفرانس برلین و ناشر آثار جین شارپ) همکاری کرد؛ بسیار هم بی حاشیه است و غیرمطبوعاتی. سال 1387 ایشان را به همراه آقای زهرایی اتفاقی در شهر کتاب نیاوران دیدم و آقای زهرایی گفت با کمک انور داریم یک تجدید ساختار می کنیم؛ آقای انوردر دهه 1350 سردبیر انتشارات فرانکلین بود و امثال کریم امامی و نجف دریابندری زیرنظرش بودند. انتشارات فرانکلین هم که رسما با بودجه دولت آمریکا در دهه 1330 تاسیس شد ، اما حاصل این تجدید ساختار ، مهم است. شما وقتی داخل شهر کتاب نیاوران می شوید، تمام مجلات ضدانقلابی و سکولار و آثار نویسنده های معاند را در قفسه های جلوی ورودی کتابخانه و به تعداد زیاد روی هم چیده شده ، می بینید. از ماهنامه بخارا که ارگان تاریخ نگاری فراماسونرها است تا فصلنامه گفت وگو که رامین جهانبگلو در اعترافاتش گفت که وزارت خارجه آمریکا او را به مراد ثقفی (سردبیر گفت وگو) وصل کرده یا ماهنامه مهرنامه و... همه به شکلی ویژه به شما معرفی و عرضه می شود. در کنارش، موسیقی غربی در برخی شعب مهم شهر کتاب گاهی یک سالن و گاهی یک بخش ویژه را به خود اختصاص داده اند و آخرین محصولات موسیقی غربی ، هم صدایش پخش می شود و هم خودش عرضه! اصلا برای این ها دیدگاه های نظام درباره مسایلی مانند موسیقی مهم نیست. نتیجه اینکه آقای منوچهر انور که یکی از بازماندگان انتشارات فرانکلین و وابسته مستقیم به آمریکاست و با دفتر فرح پهلوی هم ارتباط داشته، از مشاوران اصلی مرکز این مجموعه در شمال شهر تهران است که کاملا منطبق با رویکردهای سرمایه داری اداره می شود.»

وظیفه نهادهای نظارتی و کوتاهی شورای شهر
نهادهای نظارتی در مقابل این غفلت ها و سیاست های مروج استحاله فرهنگی جوانان چه کرده اند؟ از فضلی نژاد که در کتاب جدیدش با نام «ارتش سری روشنفکران» نیز به ریشه ها و زمینه های رواج سکولاریسم فرهنگی پرداخته است، سؤال می کنیم که چرا این سخنان بعداز این همه سال درباره عملکرد یک نهاد فرهنگی بزرگ طرح می شود؟ مسئولیت نهادهای نظارتی چیست؟ عضو دفتر پژوهش های موسسه کیهان ابتدا به یک اتفاق در مراسم افتتاح شهر کتاب مرکزی در 3 اسفند 1389 اشاره می کند و می گوید: «آقای قالیباف، شهردار محترم تهران در کنار مهندس فیروزان (مدیرعامل شهر کتاب) دراین روز به مراسم افتتاح شهر کتاب مرکزی می روند. شیوه عجیبی هم شده که چند چهره موجه مثل آقای دعایی یا برخی روحانیون دیگر را دعوت می کنند؛ آن هم در کنار یک عده کثیر از فعالان مروج سکولاریسم مثل آقای کریم مجتهدی که از بازماندگان نسل ایرج افشار و احسان یارشاطر «بهایی» است. عصاره مراسم این است که کریم مجتهدی می گوید: «این فروشگاه چیزی از فروشگاه های فرانسه کم ندارد.» یعنی الگو رسما اعلام می شود؛ الگوی فرانسوی. اینجا جای موضع گیری شهردار محترم تهران است که رویکرد مقام معظم رهبری، تمدن سازی اسلامی است نه رفتن به سوی الگوی فرانسوی که عین «تهاجم فرهنگی» و از الگوهای «ناتوی فرهنگی» است، اما آقای قالیباف ساکت است و صرفا شنونده! بلکه انتظار این است که ناظر باشد و نه تنها سبب وظیفه اعتقادی شان، بلکه در مقام ایفای وظیفه ذاتی اش بگوید که ما دنبال فرانسوی شدن یک مرکز عظیم فرهنگی نیستیم.»

نویسنده کتاب «ارتش سری روشنفکران» همچنین به قصور «شورای شهر تهران» و مهندس مهدی چمران دراین خصوص می پردازد. فضلی نژاد ادامه می دهد: «آقای مهندس چمران یک استاد معماری است. من تعجب می کنم که چطور ایشان در برابر همایش های شهر کتاب در حوزه معماری که مثلا یکی از آنان روز 20 آبان 1389 با حضور شهرام پازوکی و سیدمحمد بهشتی برگزار شد، بی تفاوت هستند!؟ شما می دانید که پازوکی از پابوسان نورعلی تابنده (قطب فرقه دراویش گنابادی) است و از مبلغان سیدحسین نصر (از مبلغان سنت گرایی) و هر دوی این ها خودشان را رهبر یک فرقه درویشی می دانند که «فراماسونری معرفتی» در آثارشان موج می زند. از یک سو نیز، فراماسونری معرفتی بسیار نمادگرا و نشانه گراست و در حوزه معماری این ها نفوذ دارند. من اولا تعجب می کنم که شورای شهری که آقای چمران رئیس آن است، نسبت به وظیفه نظارتی خود درباره مجموع عملکرد فاسد شهر کتاب غفلت جدی کرده است و باید پاسخگو باشند، چون چند وقت پیش یکی از همین اعضای شورای شهر سخن از نفوذ نمادهای ماسونی در معماری شهرهای کشور گفت. خب اگر این نفوذ هست که بعضا هم هست، مقصر شما هستید که بر مکان های عمومی و نهادهای فرهنگی مهم پایتخت نظارتی ندارید که یک دفعه شهر کتاب مثل روز 21 فروردین 1390 می شود محل برگزاری جلسه بیش از ده سفیر و نماینده کشورهای اروپایی!!!»

سؤال همیشگی این است که چه باید کرد؟ فضلی نژاد معتقد است: «اینجا سؤال این است که اگر شهر کتاب یک نهاد خصوصی است با چه مجوزی با سفارتخانه هایی که رسما ایران را در اکثر زمینه ها تحریم علمی و اقتصادی کرده اند، ارتباطات پیاپی و همکاری دائم دارد؟ وزارت خارجه باید به مجلس و مردم گزارش بدهد که چه نظارتی بر این فعالیت ها داشته است. اینجا، جای ورود شورای شهر تهران بالأخص کمیسیون فرهنگی آن برای یک تحقیق و تفحص جدی از شهر کتاب است. جای ورود دستگاه های امنیتی و قوه قضائیه است و تحقیق از نحوه ارتباطات به ظاهر فرهنگی سفارتخانه های کشورهای غربی که 3 دهه دشمنی آشکار با نظام دارند، اما شهر کتاب اکنون به بهترین محل امن فعالیت های آنان در قلب ایران تبدیل شده است. این ارتباطات هم اغلب در دایره زمانی 2 سال گذشته برقرار شده است و بسیار مشکوک تلقی می شود.

عضو دفتر پژوهش های موسسه کیهان در خاتمه مصاحبه تفصیلی خود گفت: «جای پای ناشران ارزشی مثل قدر ولایت، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و... در مجموعه فروشگاههای شهر کتاب کجاست؟ جای پای کتاب های تولید شده توسط عمارهای انقلاب اسلامی یا آثار متعلق به اساتید بسیجی و انقلابی که برای تحکیم گفتمان اصیل اسلام ناب تلاش می کنند در شهر کتاب کجاست؟ چرا ده ها همایش برای ستایش از نویسندگان و مولفان و هنرمندان اروپایی آن هم در ایام پس از فتنه سبز در شهر کتاب برگزار شده، اما همایشی درباره کلیدی ترین رویکردهای استراتژیک نظام مثل تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، ناتوی فرهنگی و... برگزار نشده است، چون گردانندگان این موسسه بزرگ از شرکاء و هواداران فتنه سبز و بعضا مانند صادق خرازی که شهرکتاب تندیس وی را ساخته، از فعالان فتنه بودند.»

انتقاد شدید وزارت ارشاد از شهر کتاب
وضعیت شهر کتاب و چیدمان کتاب های نویسندگان دگراندیش و ضدارزشی به گونه ای است که انتقاد شدید مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز برانگیخته است.

بهمن دری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می گوید: «دشمنان نظام به طور مستقیم و غیرمستقیم از همه ظرفیت های موجود در جبهه فرهنگی و جنگ نرم در حال بهره برداری هستند و من فکر می کنم مجموعه ای از توطئه های فرهنگی در حال شکل گیری است و کتاب هم به عنوان یک ابزار قوی فرهنگی بن مایه فکری، عقیدتی و سیاسی جامعه را تأمین می کند و به دلیل تأثیرگذاری فراوان مورد توجه خاص دشمن بوده و شهر کتاب نیز متأسفانه با عملکردی که داشته دقیقا در این مسیر قدم برداشته است.»

دری به اهداف اولیه دایر شدن فروشگاه های شهر کتاب اشاره می کند و می گوید: «هدف این فروشگاه ها ترویج و ساماندهی حوزه کتاب بود، اما امروز واقعیت این است که از اهداف اولیه فاصله گرفته اند.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال روزنامه کیهان که مؤلفه های گسترش فرهنگ کتابخوانی در فروشگاه های شهر کتاب چگونه است، می گوید: «توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی دارای مؤلفه های مختلفی است که مثلا همسویی با نظام، ترویج کتب نویسندگان ارزشی و... همه از مؤلفه هایی است که باید رعایت شود اما متأسفانه وجود تفکرات لیبرالیسم فرهنگی که در گذشته امتحان خود را در مخالفت با انقلاب اسلامی پس داده است در این فروشگاه های شهر کتاب به چشم می خورد.»
وزارت ارشاد چکار کرده است؟

سؤال اساسی که در نحوه نظارت بر شهر کتاب مطرح است این است که نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخورد با تخلفات شهر کتاب چگونه است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد می گوید: «با بررسی های نامحسوسی که انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که شهر کتاب عملا به پایگاهی برای عرضه آثار فرهنگی، هنری مخالفان نظام مبدل گردیده است و در همین راستا در سال گذشته سه بار به مدیرعامل شهر کتاب آقای فیروزان تذکر دادیم و به ایشان گفتیم که شهر کتاب عملا در جبهه دشمن قدم برمی دارد چرا که مثلا از هزار عنوان کتاب موجود در ویترین این فروشگاه ها شاید تعداد انگشت شماری درباره دفاع مقدس و در حوزه دین و هنر و انقلاب به چشم می خورد و کتب ارزشی در این فروشگاه ها در سالهای اخیر جایگاهی ندارد و برعکس، کتاب هایی که وزارت ارشاد براساس مر قانون جلوی انتشار مجدد آنها را گرفته است، در این نمایشگاه ها عرضه می شود.»

دری در پاسخ به این سؤال که به غیر از تذکر، چه اقدام دیگری از سوی وزارت صورت گرفته، می گوید: «اصولا نظارت بر این مکان ها برعهده ما نیست و باید اصناف و شورای شهر در برخورد با شهر کتاب اقدام عملی انجام دهند.»

معاون فرهنگی وزیر با اشاره به قطع حمایت های مالی وزارت متبوعش از شهر کتاب می گوید: «در سال های گذشته شهر کتاب را مورد حمایت خود قرار می دادیم اما به دلیل منطبق نبودن اهداف این مراکز با اهداف کلان فرهنگی، هرگونه حمایت خود را از آنان قطع کرده ایم.»

از دری می پرسم که حمایت های مالی وزارت ارشاد چقدر بود و اصولا منابع مالی این فروشگاه ها کجاست؟ می گوید: «حمایت های مالی ارشاد از این مراکز قابل توجه نبود و اینها به حمایت های مالی و اجتماعی شهرداری تهران متصل اند.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد معتقد است که شهرداری و شورای شهر تهران و اصناف وظیفه نظارتی بر شهر کتاب را دارند که متأسفانه تاکنون چنین کاری صورت نگرفته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی