راه روشــــــــــن

راه روشــــــــــن

بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین(ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
(حضرت امام خامنـه ای)

مبارز کلیپ

همسنگران
همسنگران

رجانیوز

رجانیوز

یا لثارات

رجانیوز

رجانیوز

بیدارباش
محبوب ترین مطالب

روزنامه جام جم نه تنها از عزم جدی آقای قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و تشکیل ستادهای انتخاباتی وی خبر داده که حتی فشارهای سیاسی او به رسانه ملی برای پخش فعالیت هایش، علت مواضع‌ دو پهلوی وی و تلاشش برای الگوگیری از احمدی نژاد را هم افشا کرده است.

به گزارش شبکه ایران، رفتار ماه های اخیر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، آنچنان شائبه برانگیز شده که حتی روزنامه جام جم را که رویکردی فرهنگی دارد، به افشاگری واداشته است.

این روزنامه در شماره امروز خود در گزارشی که می توان نام "افشاگری" بر آن نهاد، نه تنها از عزم جدی آقای قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و تشکیل ستادهای انتخاباتی وی خبر داده که حتی فشارهای سیاسی او به رسانه ملی برای پخش فعالیت هایش، علت مواضع‌ دو پهلوی وی و تلاشش برای الگوگیری از احمدی نژاد را هم افشا کرده است.

به نوشته جام جم، قالیباف 5 سال پیش نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود اما در همان مرحله اول با شکست از دو نامزد اصلی دیگر از حضور در مرحله دوم بازماند. به گفته منابع نزدیک به شهردار تهران، ستادهای تبلیغاتی وی از مدت‌ها قبل دوباره سازماندهی شده و برنامه‌های هدفمند او برای تبلیغات گسترده نیز از چند روز قبل رسما آغاز شده است.

فشار سیاسی شهرداری به رسانه ملی

این روزنامه خبر داد که "در تازه‌ترین اقدام شهردار تهران، پس از آن که سازمان صدا و سیما از همکاری با وی برای پخش گسترده فعالیت‌هایش در شبکه‌های سراسری تلویزیون خودداری کرده، فشار مجموعه تبلیغاتی و رسانه‌ای شهرداری بر رسانه ملی بشدت افزایش یافته است. یک منبع مطلع در سازمان صدا و سیما به «جام‌جم» گفت که آقای قالیباف از مدت‌ها قبل از صدا و سیما درخواست کرده تا به جز شبکه تهران، برنامه‌های خبری و کاری شهردار تهران از شبکه‌های سراسری صدا و سیما نیز پخش شود، اما این درخواست با مخالفت مدیران رسانه ملی مواجه شده و آنها با این استدلال که اطلاع‌رسانی در مورد برنامه‌های شهرداری تهران تنها برای مردم پایتخت ضرورت دارد و برای بینندگان تلویزیون در شهرهای دیگر کشور(جز در موارد خاص) جذابیتی ندارد، ‌بر پخش اخبار قالیباف تنها در شبکه تهران تاکید مجدد کردند."

علت تخریب گسترده رسانه ملی در ارگان های شهرداری

گفته می‌شود مقاومت سازمان صدا و سیما با این درخواست، خشم مدیران شهرداری تهران را برانگیخته و رسانه‌های تبلیغاتی و ارگان‌های مطبوعاتی قالیباف در روزهای گذشته، تخریب گسترده رسانه ملی و مدیران ارشد آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

یکی از مدیران سابق روزنامه همشهری در این رابطه به خبرنگار ما گفت: حمله به صدا و سیما در ارگان شهرداری معمولا از خارج از روزنامه پیگیری و سفارش داده می‌شود و حتی گاهی مطالبی آماده، ارسال و دستور داده می‌شود تا چاپ گردد. آغاز تحرکات انتخاباتی شهردار تهران به حدی پر رنگ بوده که از چشم ناظران خارجی نیز پنهان نمانده است.

تحلیل فایننشیال تایمز از فعالیت های قالیباف

روزنامه انگلیسی زبان فایننشیال تایمز چاپ لندن در گزارش تازه خود از ایران با اشاره به اقدامات قالیباف در شهرداری تهران، افزایش خدمات وی به خصوص در ماه‌های اخیر را در راستای تلاش برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران ارزیابی کرده است.

نویسنده این مقاله با بیان این‌که شهردار مغرور تهران برای تمیز کردن خیابان‌های پایتخت ایران و ایجاد پارک‌های جدید تلاش می‌کند، نوشته است: محمدباقر قالیباف یک اصولگرای عملگرا و از رقبای برجسته محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران است که سعی در تقویت شهرت خود دارد.

به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، مردم شهر که ترافیک و آلودگی هوا را تحمل می‌کنند، کارهای او را به رویای رسیدن به ریاست جمهوری پس از آقای احمدی‌نژاد نسبت می‌دهند.

این روزنامه به نقل از یک معلم 30 ساله تهرانی می‌نویسد: آقای قالیباف همه این کارها را برای خود انجام می‌دهد.

فایننشیال تایمز همچنین از مواضع ابهام‌آلود و سکوت قالیباف در مواجهه با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به عنوان امتیازی برای وی یاد کرده است.

هدف قالیباف از موضع گیری دو پهلو

به اعتقاد ناظران سیاسی، مواضع مبهم قالیباف در بحران پس از انتخابات با هدف جلب حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان از او در انتخابات دوره بعد ریاست‌جمهوری صورت گرفته است. انتخاباتی که هنوز 3 سال تا فرارسیدن آن زمان باقی است.

در همین حال، یک منبع مطلع در صدا و سیما در واکنش به شدت گرفتن حملات تخریبی ارگان شهرداری و دیگر رسانه‌های تبلیغاتی شهردار تهران به رسانه ملی گفت: سیاست تلویزیون تاکنون بی‌توجهی به این نوع مسائل بوده و با وجود تخریب‌های گسترده عوامل شهرداری، این سیاست بعد از این نیز ادامه خواهد یافت چرا که رسانه ملی وظیفه اصلی خود را مبارزه با امپراطوری رسانه‌ای جهانی که فرهنگ و اعتقادات مردم را نشانه رفته‌اند، تعریف کرده است. در چارچوب این رویکرد با ایجاد جذابیت در شکل و محتوا و با بهره‌گیری از سرمایه اعتماد مردم به تلویزیون، رسانه ملی تلاش می‌کند با خنثی کردن تبلیغات رسانه‌های ضد ایرانی، از اعتماد مردم به خود پاسداری و محافظت کند .

الگوگیری از احمدی نژاد

روزنامه جام جم در ادامه نوشته است: شهرداری تهران پس از آنکه احمدی‌نژاد با پرش از سکوی آن، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نهم را از آن خود کرد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به اعتقاد کارشناسان، محمدباقر قالیباف نیز بر آن است تا همان مدل را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد به اجرا در آورد، اما این راه دشواری‌های خاص خود را دارد.

این روزنامه سپس به نقل از کارشناسان حرکت‌های قالیباف تبلیغاتی عنوان و اعلام کرده است: انتقاد‌های گسترده به فعالیت‌های شهردار تهران طی ماه‌های اخیر و گسترش آن می‌تواند به مانعی بزرگ برای تحقق آرزوها و رویاهای رنگین برای ریاست جمهوری او مبدل گردد.

حرکت‌های قالیباف تبلیغاتی است

اغلب این انتقادها که به نحوه مدیریت قالیباف بر شهرداری پایتخت است معطوف به تبلیغاتی بودن برنامه‌های او در شهرداری است. به اعتقاد کارشناسان، حرکت‌های قالیباف بیش از آن که به نفع شهر تهران باشد در راستای برنامه‌های تبلیغاتی او برای ریاست جمهوری است و از این رو است که به گفته خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران، هزینه‌های صرف شده در برخی طرح‌های عمرانی شهرداری تهران 3 برابر بودجه تعیین شده است.

به گفته سخنگوی شورای شهر، طرح‌های کوچک شهرداری به دلیل هزینه‌های غیرمنطقی دیگر پروژه‌ها از جمله تونل توحید متوقف شده است.

یک منبع نزدیک به شهرداری تهران در پاسخ به چرایی این موضوع به جام‌جم می‌گوید که پروژه‌های کوچک به دلیل این که نمی‌تواند چشم‌ها را خیره کرده و صفحات اول روزنامه‌ها و رسانه‌ها را پر کند مدت‌هاست که مورد اعتنای جدی قرار نمی‌گیرد اما در عوض پروژه‌های بزرگ با هر هزینه منطقی یا غیرمنطقی باید تا 3 سال آینده به سرانجام برسد حتی اگر سرعت عمل در اجرای این پروژه‌ها هزینه‌های اجرای آن را تا چند برابر افزایش دهد.عدم اجرای طرح جامع پایتخت که چند میلیارد تومان برای تهیه آن صرف شده، تخلفات در سقف قراردادها، بی‌توجهی شهرداری تهران به جذب سرمایه‌گذاری‌ها در پایتخت، جابجایی ردیف‌های بودجه در شهرداری و بی‌توجهی به ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران بویژه در منطقه 2 و قطع درختان از جمله دیگر انتقادهایی است که از سوی اعضای شورای شهر (آقایان خادم، شکیب، دانشجو، بیادی و چمران) به شهرداری تهران وارد شده و کار را برای تبلیغات انتخاباتی آقای شهردار سخت می‌کند.

یک کارشناس مسائل شهری با اشاره به موارد فوق می‌گوید: بهتر است امکانات و توان مدیران شهری و شهردار تهران بیش از آنکه صرف کارهای ظاهری، تبلیغاتی، رسانه‌ای و تخریب دیگر دستگاه‌ها و شخصیت‌ها و البته ... شود، صرف حل معضلات اصلی مردم پایتخت گردد.

جام جم در پایان نوشته است، استفاده از «دوپینگ رسانه‌ای» در شرایط حاضر و حذف و تخریب رقبای احتمالی برای آینده، تخریب رسانه‌های ناهمسو با هدف تمکین در برابر خواسته‌های آنان از جمله سیاست‌هایی است که در این مدت در شهرداری تهران به کار گرفته شده و احتمال می‌رود معادلات سیاسی را برای رئیس‌جمهور شدن دوباره شهردار پایتخت دشوارتر کند.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی