راه روشــــــــــن

راه روشــــــــــن

بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین(ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
(حضرت امام خامنـه ای)

مبارز کلیپ

همسنگران
همسنگران

رجانیوز

رجانیوز

یا لثارات

رجانیوز

رجانیوز

بیدارباش
محبوب ترین مطالب

بازخوانی مخالفت قالیباف با اصولگرایان

| شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۱، ۱۲:۳۰ ق.ظ

چهار سال قبل در شرایطی که اصولگرایان تعهد کرده بودند در قالب جبهه متحد و فقط تحت یک لیست فعالیت کنند، یک لیست موازی به‌نام ائتلاف فراگیر اصولگرایان نیز بیرون آمد که تمام کاندیداهای آن با لیست جبهه متحد تفاوت داشت، چرا که اصولگرایان از نامزدهای خود تعهد گرفته بودند که تنها در یک لیست حضور داشته باشند.

به گزارش رجانیوز، اگرچه لیست موسوم به ائتلاف فراگیر با ناکامی مطلق مواجه شد و در تهران حتی یک نفر از کاندیداهای مورد حمایت این جریان نیز به مجلس راه نیافت اما نتیجه آن، نوعی انشعاب در جریان اصولگرایی و عهدشکنی بود که انتظار می‌رفت مجموعه جریان اصولگرایی برای حراست از حیثیت خود مقابل این اقدام به‌طور صریح موضع‌گیری کند.

با این حال، اکنون در انتخابات مجلس نهم، برای دو تن از افرادی که در انتشار لیست موازی اصولگرایان نیز نقش ویژه داشتند، سهم جداگانه‌ای در ترکیب 8+7 قائل شده و در مقابل استناد برخی از اضلاع اصولگرایی به تعارض این اقدام با بیانات رهبری در دیدار نمایندگان مجلس و همچنین تلقی نوعی جایزه دادن به افرادی که در دوره قبل عهدشکنی کرده بودند، این توجیه بیان می‌شود که در صورت سهم ندادن به این افراد، بار دیگر لیست موازی بیرون خواهد آمد.

بیان این توجیه برای سهم دادن به افراد تلویحاً این نتیجه منفی را دارد که مجموعه جریان اصولگرا توان اقناع و کنترل خود را ندارد و با واهمه از ساز جدایی احتمالی برخی افراد حاضر است به آن‌ها سهم ویژه بدهد، اگرچه این اقدام بر خلاف اصول، تأکیدهای رهبری و منطق مورد تأیید توده‌های حامی جریان باشد.

در عین حال، امروز مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مجلس با انتشار یک مصاحبه از شهردار تهران که تاریخ آن به بهمن ماه 86 باز می‌گردد، رویکرد موازی با جریان اصولگرایی را یادآوری کرد.

شهردار تهران گفت: لیست فعلی اصول‌گرایان که در تهران ارائه شده لیست قابل دفاعی نیست.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم گرامیداشت سی‌امین سالگرد قیام 29 بهمن مردم تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا اصول‌گرایان لیست مجزایی خواهند داد؟ گفت: «ما قصد دادن لیست مستقلی نداریم ولی این بدان معنا نیست که از لیست اصول‌گرایان در تهران دفاع کنیم؛ این لیست قابل خدشه و قابل بحث است و امیدوارم تا رسیدن به فرصت نهایی حتما این لیست اصلاح شود.»

وی افزود:« اگر آن لیست بر اساس مبانی اصولی تصحیح و تنظیم شود حتما مورد قبول همه اصول‌گرایان است ولی لیست فعلی لیست قابل دفاعی نیست.»

قالیباف هم‌چنین درباره رد صلاحیت اصول‌گرایان اصلاح‌طلب گفت: «ما در انتخابات لیست مستقلی نداده‌ایم تا در جایی اقدام کنیم؛ اما درباره بعضی از دوستان که موردی داشته‌اند پی‌گیری کرده‌ایم که عمدتا حل شده و مشکل خاصی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: «در لیست تایید صلاحیت‌های مجدد که چند روز پیش اعلام شد، شماری از اصول‌گرایان اصلاح‌طلب نیز بوده‌اند.»

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره چگونگی اعلام لیست اصولگرایان اصلاح‌طلب در استان‌ها و شهرهای کشور نیز اظهار داشت: «ما معتقد نیستیم در تهران باشیم و از تهران برای شهرستان‌ها و استان‌ها تعیین تکلیف کنیم؛ بلکه درهر استان و شهرستان، دوستانی هستند که کارها را انجام می‌دهند.»

اما بر خلاف آنچه که آقای قالیباف در مصاحبه بهمن ماه خود اعلام کرد، جریان موسوم به ائتلاف فراگیر سرانجام در تهران نیز لیست موازی داد. نکته جالب اینکه رسانه‌های پرشمار نزدیک به شهردار تهران در حالی اکنون اعلام موجودیت هر تشکل و جریانی را مورد انتقاد قرار می‌دهند که حاضر نیستند، رخ‌دادهای منتهی به سال 86 را بازخوانی کنند.

این در حالی است که ارائه لیست موازی تنها یکی از موارد انتقاد جبهه پایداری به‌عنوان یادآوری سابقه عهدشکنی برای اختصاص سهم مجزا به آقایان لاریجانی و قالیباف است و موارد مهم‌تری مانند تعارض این اقدام با بیانات اخیر رهبری و سکوت و کلی‌گویی در فتنه 88 نیز جزو موارد انتقادی است.

گفتنی است آیت‌الله مصباح یزدی در اولین همایش جبهه پایداری صراحتا اعلام کرد که صرف وحدت ارزش نیست و آن چیزی که ارزش‌آفرین است، وحدت بر اصول اسلامی و انقلاب است. همچنین اعضای جبهه پایداری نیز تأکید کرده‌اند که به دنبال برهم زدن وحدت اصولگرایان و ایجاد انشعاب نیستند و مایل هستند تا با طراحی یک ساختار مناسب و منطقی، زمینه برای حضور یکپارچه اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم فراهم شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی