راه روشــــــــــن

راه روشــــــــــن

بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین(ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
(حضرت امام خامنـه ای)

مبارز کلیپ

همسنگران
همسنگران

رجانیوز

رجانیوز

یا لثارات

رجانیوز

رجانیوز

بیدارباش
محبوب ترین مطالب

حضرت آیت الله مظاهری با تاکید بر لزوم جدی گرفتن خطرات متابعت از هوای نفس تصریح کردند: چه بسا یک عمر آبروداری با یک لحظه پیروی از هوای نفس بر باد می رود و انسان را بدبخت می کند!
به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله به نقل از حوزه، از اصفهان این مرجع تقلید طی سخنانی در درس اخلاق خویش اظهار داشتند: خداوند متعال صد و بیست و چهار هزار پیامبر و اوصیای ایشان و علمای دین را برای هدایت و رستگاری بشریت ارسال کرده است که در مجموع به آنان پیامبران و هدایت‌گران برون گفته می‌شود؛ افزون بر این، سه پیامبر که عبارتند از عقل، وجدان و فطرت، در درون هر انسان تعبیه کرده است تا با هشدارهای سازنده و بیدار کننده، مانع سقوط او شوند، امّا متأسّفانه دو شیطان به اسامی «ابلیس» و «هوی و هوس»، در برون و درون انسان‌ها وجود دارد که با فریب انسان‌ها، زحمات و اثرات پیامبران برون و درون را خنثی می‌کنند و باعث سقوط بسیاری از انسان‌ها می‌گردند. 
ایشان افزودند: در واقع، این دو شیطان که سرسخت ترینِ دشمنان آدمی هستند، همواره با پیامبران درون و برون در ستیز و مبارزه‌اند و جای تأسّف فراوان دارد که بسیاری از افراد نیز آن پیامبران برون با معجزات فراوان و آن پیامبران درون با هشدارهای اخلاقی و تکان ‌دهنده را رها می‌کنند و از این دو شیطان و از این دو دشمن، تبیعیّت و پیروی می‌نمایند. 

معظم له همچنین با اشاره به این که هوی و هوس، عامل مهم و مؤثری است که موجب می‌شود مردم به هشدارها و تذکرات فطرت، وجدان اخلاقی و عقل، توجه نکنند، خاطرنشان کردند: هوی و هوس، مانع بهره‌مندی از عقل است و وجدان اخلاقی و فطرت را به کناری می‌نهد و این‌گونه انسان را بدبخت می‌کند. 

ایشان اضافه کردند: هوی و هوس یا بعد حیوانی انسان که از آن به رذائل اخلاقی نیز تعبیر می‌شود، آدمی را وادار می‌کند که طبق آنچه دلش می‌خواهد عمل کند. زندگی هوسی و زندگی چشم و هم چشمی که آفات، خسارات و خطرات فراوانی به همراه دارد، از ناحیۀ متابعت از هوی و هوس ناشی می‌شود. یک لحظه غفلت انسان و پیروی او از هوس، موجب می‌شود که ناگهان هوی و هوس او را ببرد و به سقوط بکشاند. چه جملۀ شیرینی است که می‌گوید: «یک آن، هوس‌رانی، یک عمر پشیمانی». چه بسیار افرادی را دیده‌ایم که با یک لحظه هوس‌رانی، آبروی خود را بر باد داده و عاقبت خود را تباه کرده‌اند. دنیا و آخرت خود و هرچه داشته‌اند را از دست داده‌اند و یک عمر پشیمانی و ندامت که سودی برای آنان ندارد باقی گذاشته‌اند. 

*اقسام بت و بت‌پرستی 
رییس عالی حوزه علمیه اصفهان همچنین با تاکید بر این که دشمنی شیطان و آثار سوء پیروی از او نیز مانع بزرگی برای رستگاری انسان محسوب می‌شود، به بیان اقسام بت و بت پرست پرداخته و گفتند: قسم اوّل بت، همان عروسکی است که در طول تاریخ، ساخته و پرداختۀ دست بشر بوده و در اعصار مختلف، نظیر زمان ظهور اسلام، مورد پرستش افراد واقع ‌می‌شده است. امّا از قرآن کریم استفاده می‌شود که همۀ انسان‌ها دو نوع بُت دیگر نیز دارند؛ یکی از آن دو، که دوّمین قسم بت است و بسیاری از انسان‌ها آن را می‌پرستند و از آن متابعت می‌کنند، هوی و هوس است. 

ایشان بیان داشتند: همان‌طور که افرادی در اثر خرافت خود، منحرف می‌شوند و یک عروسک را می‌پرستند، افرادی نیز یافت می‌شوند که به ظاهر، خداوند یکتا را می‌پرستند، امّا در مقابل ذات باری تعالی، بُتی به نام هوی و هوس می‌تراشند و می‌پرستند. از نظر قرآن کریم، ‌هر دو دسته بت پرستند، اوّلی صنم تراشیده و آن را سجده کرده است و دوّمی نفس امّاره را تقویت و از آن متابعت کرده است. 
معظم له با اشاره به این که قسم سوّم بت که مورد پرستش بسیاری از انسان‌های به ظاهر خداپرست واقع می‌شود، شیطان است، افزودند: هوی و هوس و شیطان، از نظر قرآن شریف، دو بُت هستند که کمر به انحراف، نابودی و سقوط آدمیان بسته‌اند. 

ایشان در ادامه با اشاره به هشدار تعالیم قرآن و عترت نسبت به خطرات شیاطین درون و برون تصریح کردند: آیات نورانی قرآن کریم و نیز روایات ارزشمند اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» برای پیشگیری از سقوط انسان‌ها به واسطۀ «ابلیس» و «هوی و هوس»، هشدارهای فراوانی دارند و همواره آدمیان را از پیروی از این دو شیطان بر حذر می‌دارند. قرآن کریم در آیاتی چند از شیطان به عنوان دشمن آشکار انسان یاد می‌کند و می‌فرماید: «إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ»، ضمن آن که بنابر فرمایش پیامبر اکرم«صلّی‌‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، سرسخت ترینِ دشمنان آدمی، نفس امّاره یا هوی و هوس او است: 

*غالب مردم به واسطه هوی و هوس گمراه می‌شوند 
حضرت آیت الله مظاهری تاکید کردند: با این حال متأسفانه بسیاری از مردم به این هشدارهای اساسی توجه نمی‌کنند و با فریب این دو دشمن آشکار، گمراه می‌گردند. قرآن کریم می‌فرماید: غالب مردم، به واسطۀ هوی و هوس، گمراه می‌شوند و دیگران را نیز به ورطۀ گمراهی می‌کشانند. 

اگر آدمی، شیطان و هوی و هوس را نپرستد، عقل، وجدان اخلاقی و فطرتش، خوب می‌توانند برای هدایت و بیداری او کار کنند و او را در راه مستقیم نگاه ‌دارند، اما متأسفانه اکثر مردم این سه پیامبر را رها کرده و دو دشمن سرسخت خویش را می‌پرستند. 

ایشان با تاکید بر ضرورت سیر در تاریخ و عبرت از گذشتگان گفتند: سیر و تأمّل در سرگذشت دیگران، عاقبت شوم اهل هوی و هوس و پیروان شیطان را برای انسان نمایان می‌سازد. همچنان‌که حسن عاقبت و سعادت و رستگاری افرادی که توانسته‌اند به هوی و هوس خود لگام بزنند و آن را زنجیر کنند و فریب شیطان را نیز نخورند، با سیر در تاریخ و سرگذشت دیگران آشکار می‌گردد. 

معظم له خاطرنشان کردند: چه بسیار افرادی در گذشته و در دوران معاصر بوده و هستند که با کنترل هوی و هوس و تابع کردن آن، به مقامات متعالی معنوی دست یافته‌اند و به جایگاه‌های ویژه‌ای رسیده‌اند. در نقطۀ مقابل نیز، افراد فراوانی بوده و هستند که هوی و هوس را رها کرده‌اند و در نتیجه، هوی و هوس، آنان را زنجیر کرده و با خود برده است؛ به گونه‌ای که دنیا و آخرت خود را تباه کرده‌ و عاقبت بدی برای خود رقم زده‌اند. بسیاری از این افراد، جداً مقدّس و متّقی بوده‌اند، امّا یک لحظه غفلت، یک جلسۀ گناه، یک نشست و برخاست با رفیق بد و ناباب، ناگهان آنان را به ورطۀ سقوط کشانده است. یک عمر آبروداری کرده‌اند، اما با یک جلسۀ هوی و هوس، نه تنها آبروی خود، بلکه آبروی طایفه و خویشان خود را هم برده‌اند. این موارد باید عبرت همگان شود و از آن پند بگیرند. 

*معانی حسن عاقیت 
ایشان همچنین لزوم تلاش برای دستیابی به حسن عاقبت را متذکر شده و گفتند: من بارها و بارها به شما جوانان عزیز گفته‌ام و اکنون نیز تکرار می‌کنم که هم دعا و هم تلاش کنید که عاقبت به خیر شوید. معانی حسن عاقبت را نیز مکرّراً متذکّر شده‌ام که یعنی: اوّلاً ذلت بعد از عزّت پیدا نکنید. ثانیاً در حالی که در راه مستقیم هستید، ناگهان هوی و هوس شما را منحرف نکند. ثالثاً تا آخر عمر متابعت از اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» داشته باشید، به گونه‌ای که هنگام جان دادن، اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» بیایند و شما را نزد خودشان ببرند. دستیابی به تمام مراحل حسن عاقبت، شدنی است، امّا توجّه می‌خواهد. استاد عزیز ما علامۀ طباطبائی«رحمه‌الله»، هنگام رحلت از دنیا، این جمله را گفتند تا از دنیا رفتند: توجه، توجه، توجه. 

*راهکار غلبه بر دو شیطان درون و بیرون 
رییس عالی حوزه علمیه اصفهان با بیان این که غفلت از عقل، غفلت از هشدارهای وجدان اخلاقی و غفلت از ندای فطرت، شیاطین درون و برون را زنده می‌کند و به آن‌دو جرأت غلبه بر انسان را می‌دهد ، افزودند: راهکار اساسی غلبه بر این دو شیطان و بستن راه نفوذ آن‌دو، توجه به سه پیامبر درون و بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی نسبت به ابلیس و هوی و هوس است. مبارزۀ منفی و بی اعتنایی نسبت به آنچه شیطان درون و شیطان برون از انسان می‌خواهد، در این زمینه بسیار کارساز است. 

ایشان افزودند: شیطان نمی‌تواند بر مسلمان واقعی که تابع اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» است، مسلّط گردد. شیطان، قطعاً تسلط به کسی که به صورت جدّی تابع عقل خود باشد و به هشدار وجدان اخلاقی و ندای فطرت توجه کند، و از انبیاء و اوصیای ایشان تبعیّت نماید، ندارد. می‌خواهد چنین کسی را فریب دهد، امّا فریب او کاربرد ندارد و نمی‌تواند و حق ندارد بر او مسلّط شود. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی